En man har anhållits i Malmö som på sannolika skäl misstänkt för mordförsök genom skjutning i Malmö den 20
oktober, uppger polisen.
Mannen anhölls i går. Han är på sannolika skäl misstänkt för mordförsök genom skjutning, uppger polisen i ett pressmeddelande. Det är oklart om mannen även misstänks för fler skjutningar.
- Jag kan inte säga något mer om det här, säger Calle Persson vid Skånepolisen. Polisen vill inte säga vilken skjutning mannen misstänks för.
- Det enda vi kan säga är att en man är anhållen misstänkt för mordförsök och det handlar om skjutning. Det är en händelse som inträffade den 20 oktober, det är personer som är skadade. Jag kan inte uttala mig alls utan hänvisar till presskonferensen, säger Lars Mahler, polisinspektör vid Malmöpolisen till TT.
Den gripne är misstänkt för inblandning i skjutning i stadsdelen Lindängen i Malmö i samband med bråk mellan gäng, uppger polisinformatör Lars-Håkan Lindholm för TT. Dådet kopplas inte till de oförklarliga skjutningarna mot Malmöbor.
Två personer skadades i samband med skottlossningen den 20 oktober, de fick bland annat buk- och skottskador, uppger Lindholm.
Två personer skadades i samband med skottlossningen den 20 oktober, de fick bland annat buk- och skottskador, uppger Lindholm.
Presskonferensen inleddes med att polisen berättar om gårdagens anhållande av en 24-årig man, som misstänks för att ha skjutit två män i vad man först trodde var en gänguppgörelse.
Enligt polisen handlar det dock om ett överfall av två män som tillfälligtvis besökte Malmö, och inte hade någon tillhörighet till något Malmögäng. De överfölls av flera personer och besköts med maskingevär. Den ene sköts i magen, den andre i ett ben. Enligt polisen tog sig de två skadade själva till sjukhus. De blödde kraftigt och kom under läkarvård och vårdas fortfarande på sjukhus.
- Det är alltså mordförsök i två fall. Vi har ett tänkbart motiv, säger Ulf Sempert vid Malmöpolisen.
Polisen kommenterade också de rykten som spridits om att olika grupper, bland annat kriminella, engagerat sig för att hitta skytten.
- Det är inget vi gillar. De som agerar kommer ju riskera att begå brott. Risken är att de som bildar grupper inte har så höga beviskrav som vi. Det är fullkomligt oacceptabelt med någon form av medborgargarde, säger Börje Sjöholm, länskriminalen Skåne.
احدث المواضيع: